Rosyjski rząd zawarł umowę z frachtowymi liniami lotniczymi Wołga-Dniepr na stworzenie mostów powietrznych między Rosją a kilkoma krajami. Celem jest ułatwienie lotniczego transportu towarów o znaczeniu krytycznym dla Federacji Rosyjskiej. Burmistrz Moskwy porozumienie nazywa bezprecedensowym, ale odważnym i wskazanym ze względu na panujące warunki gospodarcze.
Burmistrz Moskwy Siergiej Sobianin poinformował, że w imieniu prezydenta Rosji Władimira Putina została podpisana umowa z grupą Wołga-Dniepr na prowadzenie regularnych lotniczych przewozów towarowych między Moskwą a innymi miastami w Rosji, a także do zaprzyjaźnionych państw – Chin, Indii, Turcji, Zjednoczonych Emiratów Arabskich, Azerbejdżanu, Pakistanu oraz Wietnamu.
– Porozumienie jest bezprecedensowe. Ale w obecnych warunkach to właśnie takie niestandardowe i odważne rozwiązania są poszukiwane – wskazał Sobianin. O transakcji, która wyceniana jest na około 9,5 miliarda rubli (120 mln dolarów amerykańskich), informuje portal „aircargonews”. Do końca roku przewiduje się przewiezienie około 20 tys. ton krytycznego cargo, w tym leków, urządzeń medycznych i medycznych materiałów eksploatacyjnych, żywności, sprzętu informatycznego i komunikacyjnego oraz komponentów używanych przez moskiewskie przedsiębiorstwa do produkcji.
– Lotniczy most towarowy przywróci funkcjonowanie łańcuchów dostaw, które zostały zakłócone w wyniku nałożenia sankcji – napisał Sobianin. – Dzięki zamówieniu z Moskwy linie Wołga-Dniepr, które obsługują ponad 70 proc. Rosyjskiej floty samolotów towarowych, będą mogły kontynuować swoją działalność i utrzymać siłę roboczą ponad 3000 zawodowych pilotów, inżynierów i innych wysoko wykwalifikowanych pracowników – dodał burmistrz miasta stołecznego Rosji.
Nie jest jasne, czy loty będą realizowane samolotami amerykańskiego Boeinga należącymi do spółki zależnej – AirBridgeCargo, czy samolotami Antonowa lub Iljuszyna, które latają dla Wołgi-Dniepru, choć najprawdopodobniej ze względu na sankcje i możliwość zatrzymania maszyn poza granicami Federacji, rejsy cargo będą odbywać się rosyjskimi samolotami.
Raporty sugerują, że około 16 z 18 samolotów AirBridgeCargo jest w leasingu i zgodnie z sankcjami leasingodawcy zostali poinstruowani, aby wypowiedzieć wszelkie umowy leasingowe, które zawarli z rosyjskimi liniami lotniczymi. To zmusiło linie lotnicze do operacji naziemnych na początku tego roku. Leasingodawca BOC Aviation odzyskał już jeden z trzech samolotów, które wydzierżawił przewoźnikowi.
Z drugiej strony samoloty Wołga-Dniepr nadal wykonują loty, niektóre przelatują nawet przez przestrzeń powietrzną Unii Europejskiej. Odbywają się na podstawie pewnych wyjątków, takich jak pomoc humanitarna czy transport paliwa jądrowego. W ostatnim czasie zrealizowano rejsy z Moskwy do Bratysławy, gdzie przewożono elementy krytyczne funkcjonowania elektrowni atomowych.
Według danych dostarczonych przez portal FlightRadar24 w ciągu ostatnich siedmiu dni jeden An-124 należący do przewoźnika i trzy z jego Iłów-76 wykonały loty do takich miejsc jak Kazań, Stambuł, Dubaj, Bahrajn, Uljanowsk, Moskwa czy Brno.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.